Bokszaktraining is een leuke manier van trainen die gericht is op uithouding, conditie en techniek. Het is geschikt voor zowel jongeren als ouderen en voor mannen en vrouwen.

Je hebt tijdens het trainen geen fysiek contact met andere personen, maar traint alleen op bokszakken.

Je hoeft dus absoluut niet voorzichtig aan te doen om kwetsuren bij iemand anders te voorkomen. Je kunt er vol tegenaan. Ook hoef je zelf niet benauwd te zijn onverwachts een rake klap te ontvangen.

Tijdens de training ben je vooral bezig met stoot- en traptechnieken. Je zult merken dat een bokszaktraining weldadig is voor lichaam en geest.

Het programma is geïnspireerd op de Oosterse vechtkust en heeft overlappen met onder meer boksen, muay thai, taekwondo en karate.

Wat zijn de voordelen van bokszaktraining

Deze training is goed voor zowel lichaam als geest en biedt je onder andere de onderstaande voordelen :

  • Je verbrandt veel calorieën en valt op deze manier snel af.
  •  Goed voor het opbouwen van conditie.
  • Dankzij de intensiteit van de training krijgt je vetverbranding een enorme boost.
  • Boksen is lastig voor de buikspieren, dus de buik zal al snel zichtbaar platter worden.
  • Raak op een gezonde manier je stress kwijt. Je kunt je tijdens de training heerlijk afreageren op de bokszak. Omdat je tegelijkertijd veel endorfines aanmaakt, zul je je na afloop vaak erg vrolijk voelen.
  • Goede cardio voor juist het bovenlichaam.
  • Door de noodzakelijke samenwerking tussen je handen en je ogen stimuleer je de coördinatie.
  • Je kunt steeds nieuwe uitdagingen aangaan, waardoor deze sport niet snel saai wordt.
  • Goed voor je spieren, je zenuwstelsel en je bloedsomloop.
  • Je versterkt veel spieren van het bovenlichaam.
  • Je verhoogt je slagkracht.

Wat doe je tijdens de training?

Meestal duurt een bokszaktraining ongeveer 60 minuten en je oefent dan diverse stoot- en traptechnieken. Dit doe je allemaal met behulp van de bokszak.

Het is belangrijk om de les altijd te beginnen met een goede warming up om blessures te voorkomen.

Het beste doe je dit door middel van verschillende buikspieroefeningen, push-ups en bijvoorbeeld iets als touwtje springen.

Daarna ga je heerlijk werken op de bokszak en train je diverse stoot- en traptechnieken.

De stoten en trappen worden precies uitgelegd, zodat je exact weet wat je moet doen en hoe het werkt. Het is het lekkerst om de training uit te voeren terwijl je wordt ondersteund door goede muziek.

Op deze manier verbrand je extreem veel calorieën en bouw je op een gigantische manier aan een ijzersterke conditie. Je kunt individueel of in groepsverband trainen.

Het is maar net waar jouw voorkeur naar uitgaat. Op bepaalde momenten wordt er tijdens de training extra aandacht geschonken aan stretching en conditie.

De les wordt afgesloten door middel van een cooling down. Je schudt dan al je spieren even goed los en je strekt en rekt je arm,- been- en buikspieren.

Bokszaktraining

Vaak is het handig om de training met 2 personen tegelijk uit te voeren. De ene persoon kan dan trappen en stoten en de andere persoon houdt de bokszak tegen.

Omdat je de oefeningen met elkaar afwisselt, kun je vaak net wat effectiever trainen. Tussendoor kun je even je rustmomenten pakken en het is mogelijk om elkaar te stimuleren en tips te geven.

Tijdens een proefles kun je meestal wel bokshandschoenen lenen, maar ga je echt voor de bokszaktraining dan is het aan te raden om zelf een set handschoenen aan te schaffen. Dit is wel net zo handig en hygiënisch.

Verder heb je schone sportschoenen, schreen- en wreefbeschermers, schone kleding, een handdoek en een flesje water nodig. Dat is alles.

Je kunt de training aan het einde van de dag uitvoeren.

Een heerlijke manier om de dag af te sluiten en alle stress te laten verdwijnen. Ook is het zeker mogelijk om de dag te starten met een bokszaktraining. Wat zul je de dag dan energiek beginnen!

Uiteraard kan je dit allemaal ook heel makkelijk thuis doen. Het enige wat je hier voor nodig hebt zijn een boksbal en bokshandschoenen. Dan kan je trainen wanneer het jou het beste uit komt.

Wat kun je doen tijdens een training?

Voorbeelden van workouts

Ronde 1 : Trappen

Begin met het omhoog brengen van je knie. Deze moet wijzen in de richting van de bokszak. Draai je steunbeen, waardoor je heup in beweging komt. Strek tenslotte je been goed languit om te trappen. Heb je de bokszak geraakt, keer dan terug naar de beginpositie.
Je kunt bij deze oefening drie niveaus onderscheiden.

  • Laag : dit is dan vanaf je voeten tot aan je bekken
  • Midden : dit doe je van je bekken tot helemaal aan de schouders
  • Hoofd : geen slagen in de nek, want dat is verboden

De oefening moet met beide benen 10 keer worden herhaald.

Ronde 2 : uppercut

Je buigt tijdens deze oefening door je benen en brengt je bovenlichaam iets naar voren. Bij de start van de vuistslag houd je de benen iets gebogen en je strekt je armen uit. Je handpalmen richt je naar jezelf. Houd je blik continu gericht op het mikpunt.
Deze oefening doe je 30 seconden.

Ronde 3 : combineren van slaan en trappen

Je gaat aan het begin van deze oefening op een arm afstand van de bokszak staan. Je slaat dan eerst met je rechterarm en daarna met je linkerarm. Daarna vervolg je de oefening door een korte, lage slag met je rechterarm. Tenslotte maak je een dubbele beweging met de knie.

Deze oefening doe je gedurende 40 seconden.

Ronde 4 : combinatie van links en rechts

Bij deze oefening sta je op een arm afstand van de bokszak. Je maakt afwisselend met de linker- en rechterarm korte slagbewegingen. Het is van belang dat je je hand van positie wisselt. Let er dus goed op dat bij de start van de oefening je handpalmen naar binnen zijn gericht en aan het eind juist naar de grond.
Herhaal deze oefening 7 keer.

Tips voor een betere workout

Het is heel belangrijk om je slagen steeds verder te blijven ontwikkelen. Het gaat bij de bokszaktraining zeker niet alleen om kracht. Door middel van de juiste technieken wordt de training steeds efficiënter.

  • Als je gaat oefenen, kun je het beste een bokszak van meer dan 1 meter lang nemen.
  • Touwtjespringen is een ideale warming-up.
  • Drink voldoende
  • Zorg voor een goede motivatie. Het mentale aspect speelt ook zeker een rol.
  •  Train zo’n twee tot drie keer in de week.

Bokszaktraining is goed voor lichaam en geest

Dankzij bokszaktraining verkrijg je meer kracht, een hogere vetverbranding, meer coördinatie en een groter uithoudingsvermogen.

Kortom: je wordt gezonder, fitter en sterker! Ontspanning in je lijf en rust in je hoofd. Wat wil je nog meer?