Vlak achter de loopband komt de crosstrainer (lees hier wat een crosstrainer is) als populairste fitnessmachine. De verkoop van crosstrainers stijgt tegenwoordig zelfs sneller dan die van loopbanden. Maar waarom?

In dit artikel behandelen wij:

Wat is een crosstrainer
Waar moeten we mee beginnen?
Onderdelen van een crosstrainer
Optionele functies of verbeteringen
Een crosstrainer kopen

Wat is een crosstrainer?


Een crosstrainer is een fitnessmachine die de beweging van wandelen of joggen imiteert. Het voordeel van de crosstrainer is dat je je gewrichten stukken minder belast tijdens het trainen dan normaal bij wandelen/joggen.

Crosstrainer kopen? Lees er hier alles over!

Een Crosstrainer

De crosstrainers hebben handvatten zodat de gebruiker van de crosstrainer tegelijkertijd zijn onder en bovenlichaam kan trainen. Dit is ook de reden waarom het crosstrainer wordt genoemd.

Ze zijn zo gemaakt dat ze erg efficiënt zijn voor de conditie en geen tot weinig druk uitoefenen op de gewrichten en de rug.

Hieronder hebben we enkele tips voor het kopen van een crosstrainer:

  • DO: Zoek verschillende winkels, zoek reviews over de verschillende crosstrainers op verschillende sites. (TIP: Binnenkort vind je op deze site de beste crosstrainers van verschillende winkels in één overzicht zodat je dit meer hoeft te doen!)
  • DO: Vergelijk de kwaliteit en garantie van de crosstrainers binnen jouw budget. Baseer je keuze vervolgens op jouw persoonlijke eisen, en koop dus een crosstrainer die het best bij JOU past.

Direct verschillende modellen bekijken? Kijk dan eens bij Bol.com of Decathlon

Waar moeten we mee beginnen?


Omdat een crosstrainer vaak een grote investering is voor veel mensen is het niet raar om goed over de prijs van een crosstrainer te praten. Vervolgens is het ook handig om het te hebben over het gewicht van de gebruikers, dit kan bepalend zijn in de keuze voor een bepaalde crosstrainer. Uiteindelijk gaan we het ook nog hebben over het soort crosstrainer. Je kunt namelijk een crosstrainer kopen met het aandrijfsysteem achterop of eentje met het aandrijfsysteem voorop.

Prijs

Als je  de verschillende crosstrainers gaat vergelijken dan zul je al snel merken dat er grote verschillen bestaan tussen de crosstrainers.

De verschillen zitten hem voornamelijk in het design, de elektronica en de kwaliteit van de crosstrainer, dit kan allemaal erg verschillen per fabrikant en zelfs per model. De grote vraag is hoeveel wil je uitgeven aan een crosstrainer?

Voor een beetje redelijke crosstrainer ben je toch al gauw €750 kwijt. Goedkopere modellen zullen vaak instabiel zijn en veel geluid produceren.

Het komt er tenslotte op neer dat, hoe goedkoper de crosstrainer, hoe goedkoper de materialen die er voor gebruikt zijn. De kans is groot dat deze goedkoper modellen meer onderhoud nodig hebben en een kortere levensduur zullen hebben.

De gemiddelde sporter zal aan een normaal tot redelijk goed model genoeg hebben.

De meer actievere sporters hebben daarentegen vaak zwaardere en betere crosstrainers nodig.

Onthoudt goed dat hoe meer je uit kan geven hoe beter de kwaliteit vaak wordt. Over het algemeen ben je beter af met het kopen van een iets duurdere crosstrainer dan het kopen van een goedkope waar je achteraf nog veel geld aan kwijt bent door bijvoorbeeld. onderhoud.

Gewicht van de gebruiker(s)

Voordat je overgaat op de aankoop van een crosstrainer is het handig om even na te gaan wie de crosstrainer gaat gebruik en hoeveel de gebruikers van de crosstrainer wegen. Ook is het verstandig om te weten wat de doelen van de gebruikers zijn.

Zijn het actieve sporters die de crosstrainer erg vaak gaan gebruiken dan is een goedkoop model geen goede optie.

Het maximale toegestane gewicht verschilt per crosstrainer. Deze maatstaf kan dus goed gebruikt worden voor het bepalen welke crosstrainer veiligheid biedt en zonder problemen zal werken.

Front-Drive VS. Rear-Drive crosstrainers

Sommige crosstrainers hebben het aandrijfmechanisme achterin zitten andere hebben dit mechanisme voorin zitten.

Wat is nou het beste design?

Het antwoord hierop is simpel.

  • De crosstrainers waar het aandrijfmechanisme achter zit zijn praktischer. De beweging die je op dit soort crosstrainers maakt is natuurlijker dan de beweging die je maakt op crosstrainers waar het aandrijfmechanisme voorin zit. De meeste commerciële crosstrainers hebben het aandrijfmechanisme achterin zitten omdat dit voor een soepelere beweging zorgt en minder slijtage aan de machine. Wanneer het aandrijfsysteem achterin is geplaatst stelt het de gebruiker ook in staat een betere houding aan te nemen en dit zorgt dus uiteindelijk weer voor een betere workout.
  • Bij een crosstrainer met het aandrijfmechanisme voorin is er meer mechanica nodig om de machine soepel te laten lopen. Meer mechanica vereist vaak meer onderhoud wat dus uiteindelijk minder efficiënt is. Ook zorgt de grote hoeveelheid mechanica voorin ervoor dat de gebruiker verder naar achteren staat en dus meer voorover leunt tijdens de training.

Een crosstrainer met het aandrijfmechanisme achterin heeft dus meer voordelen dan één waar het aandrijfmechanisme voorin zit. Toch interesse in front driven? Hier vindt je er een paar.

Onderdelen van een crosstrainer

Naast de hierboven genoemde factoren spelen de onderdelen ook een grote rol bij het beslissen welke crosstrainer het meest geschikt is.

De onderdelen bepalen de kwaliteit van de crosstrainer, hieronder wordt uitgelegd wat de beste keuzes zijn op het gebied van bepaalde onderdelen.

Kogellagers VS. Lager bussen

Wanneer je overweegt een crosstrainer te kopen moet u weten dat er twee verschillende types zijn.

Eén soort met kogellagers bij het draaipunt en één type met lager bussen bij het draaipunt.

Crosstrainers met kogellagers zijn vaak betrouwbaarder en gaan vaak langer mee. Modellen met lager bussen hebben soms meer onderhoud nodig.

Het is misschien ook handig om het verschil te weten tussen standaard kogellagers en gesloten kogellagers.

Standaard kogellagers zijn open en zijn vatbaar voor rotzooi en stof. De standaard kogellagers moeten dan ook regelmatig ingevet worden.

Gesloten kogellagers zijn niet vatbaar voor lucht en viezigheid en hoeven dus ook niet ingesmeerd te worden.

Zelfinstellende gesloten kogellagers zijn het beste voor uw crosstrainer, deze lagers passen zich aan aan de beweging van de crosstrainer en zorgen voor een soepeler gevoel. Ook vereisen de zelfinstellende gesloten kogellagers geen onderhoud.

Dit is belangrijk want je wilt niet meer tijd kwijt zijn aan het onderhouden van je crosstrainer dan aan het gebruik ervan.

Elektromagnetische weerstand is het beste

Omdat deze manier van weerstand geen bewegende onderdelen omvat is het ook niet mogelijk dat er iets breekt.

De elektromagnetische weerstand kan er voor minder onderhoud zorgen. Dit type weerstand vind je vaak in de machines van betere kwaliteit.

De machines met een wat lagere kwaliteit hebben magnetische weerstand, deze zijn niet altijd even betrouwbaar en worden gezien als een goed(koper) alternatief voor de elektromagnetische weerstand.

Voetpedalen

Welke type pedalen is het meest geschikt op een crosstrainer?

De keuze die je op dit gebied maakt kan van grote invloed zijn op de efficiënte van je training en het comfort tijdens de training.

Mee bewegende pedalen zijn misschien comfortabelere dan pedalen die niet mee bewegen met de beweging van de voet. Wanneer de pedalen meebewegen met de voet kan de voet recht gehouden worden, dit neemt de druk op de bal van de voet weg en verdeelt de druk over de gehele voet.

Wanneer de pedalen niet meebewegen met de voet komt er meer druk op de bal van de voet. Niet mee bewegende pedalen hebben geen negatief effect op het lichaam.

Beide pedalen zijn goede keuzes, het gaat vooral om de eisen van de gebruiker.

Je hebt daarnaast ook nog pedalen die in verschillende standen instelbaar zijn.

Frame

Tijdens het kiezen van een goede crosstrainer ben/ga je vast ook kleinere crosstrainers tegenkomen.

Deze crosstrainers zijn om een aantal redenen erg populair.

Allereerst omdat ze natuurlijk veel minder ruimte in beslag nemen dan de grote crosstrainers. Dit is handig voor mensen die in kleine huizen of appartementen wonen.

Ten tweede zijn ze ook stukken lichter dan de grote crosstrainers. Hierdoor zijn deze kleinere crosstrainers makkelijker te verplaatsen. Sommige kleine crosstrainers hebben zelfs wielen wat het nog makkelijker maakt om de crosstrainer te verplaatsen.

Het kostenplaatje is de laatste factor. De kleinere crosstrainers zijn vaak een stuk goedkoper dan de grote.

Daartegenover staat wel dat de kleinere crosstrainers met een lichter en kleiner frame vaker problemen hebben.

Ze zijn niet gemaakt voor zware en langdurige workouts en zijn zeer zeker niet zo stabiel als de grote crosstrainers.

Dit betekent dus ook dat de capaciteit voor het maximale gewicht van de gebruiker vaak minder hoog is.

Ze mogen dan wel minder plaats in beslag nemen en minder zwaar zijn. Als je eenmaal een crosstrainer hebt staan verplaats je deze meestal niet meer.

Optionele functies of verbeteringen

Wanneer je kiest voor een crosstrainer wil je er zeker van zijn dat het de functies heeft die je graag wilt hebben bij het bereiken van je fitnessdoel. Hieronder vind je een aantal functies die je misschien fijn vindt om op je crosstrainer te hebben.

Ingebouwde workout programma’s

Het is natuurlijk ideaal als je crosstrainer een gewichtsverlies programma en intervaltraining programma heeft. Deze programma’s worden gebruikt door personal trainers en werken erg goed. Tegenwoordig hebben heel veel crosstrainers dit soort programma’s standaard ingebouwd. Deze programma’s kunnen je gemotiveerd houden en zorgen voor uitdaging. Dit zal uiteindelijk voor een sterker en fitter lichaam zorgen.

Ingebouwde hartslagmeter

Hartslagmeters zijn een standaard op de meeste crosstrainers, zelfs op de goedkopere modellen.

Er zijn wel een aantal verschillende hartslagmeters.

Een draadloze hartslagmeter op de borst zorgt voor de meest precieze hartslagmetingen.

Een alternatief hiervoor is een hartslagmeter in de handvaten (niet de handvaten die je vasthoudt tijdens het trainen) van de machine. Dit soort hartslagmeters zul je vaak vinden op de goedkopere modellen.

Dit soort hartslagmeters zijn vaak niet zo precies als de hartslagmeters op de borst.

Als je bijvoorbeeld te hard knijpt of te vroeg loslaat kan dit de meting verstoren.

Een laatste optie is een ingebouwde hartslagmeter in de handvaten die je vasthoudt tijdens de oefening. Deze handvaten heb je dus gedurende de hele oefening vast, dit zorgt voor een constante accurate meting waarbij je niet midden in de oefening hoeft los te laten om de hartslag te meten (zoals bij de eerdere genoemde ingebouwde hartslagmeter wel het geval was).

Hartslagsturing

Wanneer je dit op je crosstrainer hebt kun je er goed van profiteren. Je kunt deze hartslagsturing als een soort personaltrainer gebruiken. Doormiddel van deze functie kun je aflezen wanneer je in de ‘vetbrandingsfase’ of in de ‘conditieverbeterfase’ zit. Ook kun je voor de training instellen wat je doel is, gewichtsverlies of conditie verbeteren bijvoorbeeld. De crosstrainer stelt dan op basis van je hartslag de weerstand in.

LCD of LED schermpje

Het beeldschermpje op je crosstrainer stelt je in staat je training te volgen en houdt je vorderingen bij tijdens elke training. LED schermpjes zijn vaak makkelijker te lezen en gebruiken dan LCD schermpjes. Vandaag de dag is de kwaliteit van LCD schermpjes vrijwel even goed als die van LED schermpjes. Als je een gemiddelde lengte hebt dan is een LCD schermpje geschikt voor jou, maar ben je langer of korter dan een gemiddeld persoon dan is een LED schermpje een betere keuze.

Verstelbare weerstand

De meeste crosstrainers meten de weerstand in niveaus.

Sommige crosstrainers meten de weerstand in wattages. Wattages geven de werkelijke weerstand aan en zijn daarom vaak preciezer. Maar of de weerstand nou in wattages wordt gemeten of in levels, het aanpassen van de weerstand is een handige functie om de intensiteit van je training aan te kunnen passen.

Hoe meer intensiteitslevels op de crosstrainer hoe beter en nauwkeuriger de gebruiker de intensiteit kan aanpassen.

Staplengte

De goedkopere en vaak lagere kwaliteit crosstrainers zijn vaak kleiner en hebben daardoor een kortere staplengte (40 centimeter) dan de duurdere, grotere crosstrainers.

Als je klein bent dan zal de kortere staplengte waarschijnlijk comfortabeler zijn voor jou, je wilt immers niet je spieren overstrekken.

Voor een persoon met een gemiddelde lengte is een staplengte tussen de 45 en 50 centimeter vaak de beste keuze.

Voor bovengemiddeld lange personen is een nog grotere staplengte een betere keus.

Helling

Een aanpasbare helling zorgt ervoor dat je de hoek van de oefening kunt veranderen.

Op deze manier kun je verschillende spiergroepen trainen.

Door de helling te verhogen kun je de intensiteit van de oefening aanpassen en daarmee ook de uitdaging.

Aanpasbare staplengte

Een crosstrainer met een aanpasbare staplengte is erg handig voor een huishouden waarin de crosstrainer door meerdere personen wordt gebruikt.

Elke gebruiker kan de machine aan zijn of haar staplengte aanpassen.

Ook kan de staplengte zo aangepast worden dat de oefening zich beter focust op een bepaald deel van het onderlichaam.

Met een kortere stap kun je de kuiten beter trainen en met een langere stap gebruik je meer de bilspieren en je hamstrings.

Klaar om een crosstrainer te kopen?


Voor een crosstrainer kan je terecht bij Bol.com of Decathlon.

Ben je op zoek naar een goede crosstrainer? Hier vind je de top 10 best verkochte crosstrainers.

Wij wensen je al veel plezier met je aankoop en strakkere lichaam!

Opt In Image
Download GRATIS mijn e-book!

Download vandaag nog mijn gratis e-book.
Ontdek 7 fouten die heel veel mensen maken zonder het te weten (vooral fout #4) .

Vul hier onder je email adres in zodat ik je het e-book kan sturen.