Voor vele vrouwen vormen ze een serieuze complex-zone: de heupen. Nochtans is het mogelijk om de zo gehete love handles te minimaliseren en zelfs te doen verdwijnen! In dit artikel leer jij hoe je je heupen moet trainen.

Natuurlijk gaat dit niet vanzelf, maar wij zetten graag even op een rijtje wat je kan doen om voorgoed afscheid te nemen van dit complex!

Heupen trainen: voeding & training

Naast een gezonde voeding kan je gaan trainen om de vetopslag te reduceren.

Hierna geven we graag enkele oefeningen mee die niet enkel eenvoudig zijn, maar eveneens makkelijk van thuis uit te voeren zijn!

Voor je begint, geven we je graag nog even enkele tips mee.

Let er steeds op dat je luistert naar je eigen lichaam. Jezelf forceren, heeft geen enkel nut.

Wanneer je aanvoelt dat een oefening te zwaar is, is het beter om deze afzonderlijk te gaan opbouwen in meerdere tussenstapjes. Zo vermijdt je blessures en blijf je gemotiveerd.

heupen trainen

Onthoudt ook dat een gezonde levensstijl bijdraagt tot een slanke lijn.

Voldoende beweging en een gezond voedingsschema zijn hier zeer relevant. Het heeft geen zin om dagelijks vele oefeningen te doen in de ochtend en de rest van de dag languit op de bank te vertoeven met een grote zak snoepgoed.

Dit moet uiteraard wel eens mogelijk zijn, maar niet dagelijks.

Vul daarom deze oefeningen aan met andere sportieve zaken zoals bijvoorbeeld wandelen, fietsen of joggen.

Sport bij voorkeur in de ochtend.

Sport neemt enorm veel energie weg, maar geeft ook energie in de plaats. Sport je in de ochtend, dan kan je goed aan je dag beginnen! Wie ’s avonds sport, loopt het risico om moeilijk te kunnen inslapen nadien. Dit komt doordat je je lichaam in actieve modus zet door te gaan sporten. Het zal dan langer duren voor je rust kan vinden.

Je heupen trainen je met deze oefeningen

Zijdelings benen tillen

Ga op je zij liggen en strek je benen. Nu ga je je bovenste been optillen, zo hoog als mogelijk. Deze stand hou je 5 tellen aan en dan laat je je been langzaam weer zakken. Deze oefening voert u 10 keer uit. Vervolgens ga je op je andere zij liggen en herhaal je deze oefening. Je kan starten met 5 reeksen en wanneer je merkt dat dit best makkelijk begint te gaan, kan je het aantal reeksen gaan uitbreiden. Of de oefening verzwaren met enkel gewichten (ook hier te krijgen).

Benen plooien en tillen

Ga weer op je zij liggen en strek de onderste arm. Leg nu je hoofd op je schouder. plooeni je ben in een hoek van 90 graden. Adem diep in en vervolgens ga je, tijdens het uitademen, je bovenste been optillen. Je zal meteen het effect van deze beweging voelen in je heupen! Voer deze oefening 12 keer uit en wissel dan van zijde. 3 reeksen per been is een prima hoeveelheid om me te starten.

Zijwaarts lopen / krab loop

Voor deze oefening heb je een meubel, bijvoorbeeld een tafel, nodig. Ga op beide voeten staan. Ontspan uw schouders en laat uw handen steunen op het meubel. Strek uw benen. Vervolgens gaat u een been zijwaarts optillen, in gestrekte houding. Een reeks bestaat uit 12 oefeningen per been. 2 reeksen per been is een goed begin!

Het beste kan je bij deze oefening gebruik maken van weerstandsbanden.  Zonder deze banden zal je veel minder effect merken.

Strekken

Deze oefening heeft als voordeel dat hij niet enkel de heupen traint, maar meteen ook de wervel strekt. 2 vliegen in 1 klap!

  • Ga op de grond zitten, je benen gebogen naar links. (Alsof je op je knieën zit en je opzij laat glijden).
  • Let op de houding van je rug! Deze dient mooi recht te zijn.
  • Span vervolgens je buikspieren op.
  • Adem vervolgens diep in en strek je rechterarm zo hoog als je kan.
  • Buig hem vervolgens over je hoofd.
  • Je lichaam bevindt zich nu in een vloeiende curve.
  • Houdt deze positie 6 tellen vast en ontspan je vervolgens weer.
  • Herhaal deze oefening 5 keer en pas deze daarna toe op je andere zijde.

Laat je benen zweven.


Ga op je rug liggen en til 1 been gestrekt op terwijl het andere gestrekt op de vloer blijft. Probeer je been zo hoog mogelijk te tillen.

Let wel op dat je rug op de vloer blijft. Herhaal deze oefening 10 keer.

Twist.


Ga rechtop staan met je voeten uit elkaar. Je schouders en tenen horen op één lijn te zitten voor een ideale positie. Draai dertig keer je schouders vanuit je middel naar links. Daarna herhaal je deze oefening, maar dan naar rechts.

Als uitbreiding op deze oefening kan je je armen gekruist boven je hoofd strekken. Buig omlaag en probeer afwisselend je linkervoet en rechtervoet te raken.

Stretch.

Ga op de vloer zitten. Buig je benen en hou je armen ter hoogte van je borst. Let op je rug! Deze dient steeds mooi recht te zijn!

Ga nu draaien vanuit je heupen. 10 keer links en 10 keer rechts is een set, doe deze set 10 keer per dag voor een optimaal resultaat.

Taille trainen vanuit je benen.

Ga op je rug liggen. Je handen leg je ontspannen naast je lichaam, handpalmen omlaag. Trek je benen iets omhoog en draai ze van links naar rechts. Let op dat je voeten de grond niet raken en dat je benen goed tegen elkaar blijven.

Herhaal deze oefening 15 keer. Rust vervolgens 5 seconden en doe deze oefening opnieuw; 10 keer herhalen is een mooie start!

Hoelahoepen.

Hoelahoepen. Misschien denk je wel dat dit een bezigheid voor kinderen is, maar dat is het niet. Hoelahoepen is volledig terug en biedt verschillende voordelen.

Het is leuk en is een perfecte work-out voor je taille!

Het versterkt bovendien niet enkel de taille, maar ook de buik-, been-, rug- én bilspieren!

Het klinkt als de perfecte workout en dat is het ook. Natuurlijk moet je wel even opletten. Laat je vooraf goed informeren over de hoepel zelf. Lees hier voor ons artikel over het kopen van een hoelahoep.

hoelahoep kopen

Ze bestaan in verschillende afmetingen en gewichten en al die factoren zijn van belang op jouw lichaam. Welke hoepel jij nodig hebt, hangt af van je eigen lengte, gewicht en lichaamsbouw.

Hoelahoepen is niet moeilijk, maar vereist wel een opbouw. Verlang niet meteen het uiterste, maar start met 2-3 minuten per dag. Van hieruit kan je natuurlijk wel gaan uitbouwen.

Dansen.

Dansen is ook een prima workout voor je taille. Het werkt bovendien ook zeer positief op je humeur en laten we vooral de effecten op de andere delen van je lichaam niet vergeten.

De workout voor een mooie taille

Naast deze oefeningen zal het trainen van je billen direct invloed hebben op je heupen.

Lees daarom ook ons artikel over het trainen van je billen.

Kortom, Wil je van die papperige taille vanaf? Wil je een strakke lijn? Kom dan uit je stoel en start vandaag nog! Vaarwel ‘love handles’! Hallo strakke taille!

Opt In Image
Download GRATIS mijn e-book!

Download vandaag nog mijn gratis e-book.
Ontdek 7 fouten die heel veel mensen maken zonder het te weten (vooral fout #4) .

Vul hier onder je email adres in zodat ik je het e-book kan sturen.