Dit is de eeuwige discussie die rond gaat in sportscholen, losse gewichten of machines, wat is nou het beste? 

Waarom zou je machines gebruiken?

Wanneer je net begint met krachttraining is het belangrijk om te leren hoe je verschillende oefeningen op de juiste manier uitvoert. Machines zijn een veilige manier om kennis te maken met krachttraining. Je hoeft hierbij niet na te denken over de vorm omdat het toch maar op één manier kan (hoewel sommige nog wel eens creatief iets anders kunnen verzinnen).

Wanneer je niet goed de vorm weet en je gaat met losse gewichten aan de gang (veel mensen met te zware gewichten) is de kans op blessures een stuk groter. Het is daarom aan te raden om eerste te leren hoe je oefeningen op de juiste manier uitvoert. Bij een machine is het bijna onmogelijk om het fout te doen.

Dat niet ieder apparaat even duidelijk is, blijkt wel weer uit het volgende filmpje.

Maar gelukkig op de meeste machines staat gewoon een beschrijving hoe je deze uit kan voeren.

Voor mensen die een blessure hebben is het vaak ook aan te raden om eerst met machines aan de slag te gaan. Dit omdat het veiliger is en omdat trainen met losse gewichten al direct meer kans op blessures geeft.

Een nadeel is wel dat je een machine maar op één manier kan duwen. Je gebruikt hierbij een set spieren. Echter in het normale leven werkt dat nooit zo. Wanneer je iets opraapt ben je continue aan het stabiliseren met kleinere spieren, anders kan je het niet recht houden. Bij machines train je deze stabilisatie spieren dus niet mee.

Waarom zou je met losse gewichten trainen?

Is je doel om massa op te bouwen en sterker te worden dan zijn losse gewichten veruit favoriet. Doordat je met losse gewichten steeds een beetje uit balans komt, zal je dit moeten corrigeren/stabiliseren. Hierbij gebruik je dus meerdere spieren waardoor het veel efficiënter is dan de oefening uit te voeren op een machine, waarbij je niks hoeft te corrigeren.

Doordat je continue bezig bent om je gewichten in balans te blijven train je dus meerdere spieren met één oefening ten opzichte van een machine.

Een nadeel met het trainen met losse gewichten is dat je een groter risico hebt op blessures. Blessures ontstaan voornamelijk door het niet goed uitvoeren van de oefening. Het niet goed uitvoeren van oefening komt vaak doordat je met een te zwaar gewicht aan het trainen ben. De uitvoering van de oefening is veel belangrijker dan het gewicht!

Begin daarom ook met een licht gewicht en laat altijd iemand mee kijken die er verstand van heeft. Nadat je alles onder controle hebt en de uitvoering perfect is kan je het gewicht gaan verhogen.

Dus losse gewichten of machines?

Ik zelf train zowel met machines als met losse gewichten, echter gebruik ik machines heel minimaal. Meer dan 80% van mijn oefeningen bestaat uit het gebruik van losse gewichten en ik kan je dit dan ook zeker aanraden.

Echter zoals hierboven al beschreven, als je net begint met krachttraining  zijn machines een makkelijke manier om kennis te maken met krachttraining. Die losse gewichten kunnen voor sommige ook best intimiderend zijn 🙂 Wanneer je al een blessure hebt is het ook aan te raden om voor machines.

Voor ieder ander, een combinatie van beide, maar voor de meeste oefeningen kan ik je losse gewichten aanraden. Wanneer je thuis wilt trainen en je wilt gewichten kopen, dan zijn losse gewichten ook een stuk voordeliger dan machines. Daarnaast kan je ook veel meer oefeningen doen met twee losse dumbbells dan met twee machines.

Wat heeft jou voorkeur? Laat het hieronder weten!

Opt In Image
Download GRATIS mijn e-book!

Download vandaag nog mijn gratis e-book.
Ontdek 7 fouten die heel veel mensen maken zonder het te weten (vooral fout #4) .

Vul hier onder je email adres in zodat ik je het e-book kan sturen.