Weerstandsbanden, ook wel bekend als aerobicbanden zijn rubberen of latex banden.

De banden verschillen in dikte, lengte en sommige banden zijn voorzien van handvatten. De banden worden gebruikt voor het trainen van de spieren. Het versterken van je kracht bereik je door je spieren weerstand te bieden doormiddel van bijv. gewichten of natuurlijk de weerstandsbanden.

Het gebruik van weerstandbanden geeft min of meer hetzelfde resultaat als gewichten of machines. Het handige aan de weerstandsbanden is dat ze makkelijk op te bergen zijn en je ze makkelijk overal mee naar toe kunt nemen.

Hoewel vrijwel alle weerstandsbanden gemaakt zijn van hetzelfde materiaal, rekbaar rubber, en min of meer hetzelfde design hebben zijn ze niet allemaal hetzelfde. Er zijn verschillen in weerstand tussen de banden, hieronder vind je een aantal tips die je helpen bij het aanschaffen van de geschikte weerstandsbanden voor jou.

1. Bedenk wat voor soort oefeningen je wilt uitvoeren met de weerstandbanden

Ga na of je de weerstandsbanden wilt gebruiken als hoofdoefening om sterker te worden of dat je ze wil gebruiken naast je dagelijkse training in de sportschool. Als je van plan bent alleen de weerstandsbanden te gaan gebruiken dan kun je het beste meerde weerstandsbanden gebruiken.
Je kunt je zoekopdracht het beste inperken. Ga na of je fysiotherapieweerstandsbanden wilt kopen of weerstandsbanden voor de reguliere oefeningen. De reguliere weerstandsbanden bieden vaak een intensere training.

2. Kies tussen tube of band design.

Je kunt het beste voor een banddesign kiezen als je een simpel en degelijk product wilt kopen. Weerstandsbanden met het banddesign zijn simpele brede stukken rubber die in verschillende lengte zijn geknipt. Ze zijn niet voorzien van handvatten maar dit is wel de meest goedkope keuze.

Ga voor het tube design als je denkt dat je de handvatten echt nodig hebt en als je weerstandsbanden wilt kopen die langer mee gaan. Binnen de categorie ‘tube design’ kun je kiezen tussen harde plastic handvatten of handvatten van zacht foam. Beide soorten werken hetzelfde, het is simpelweg een kwestie van wat jou het fijnst lijkt.

Weerstandsbanden

3. Wees op de hoogte van de verschillende weerstandsniveaus, en kies het niveau dat voor jou het meest geschikt is

Er zijn meestal 4 verschillende niveau’s. Lichte weerstandsbanden zijn meestal lang en dun en bieden een weerstand tussen 1,3 en 2,3 kg. Deze weerstandsbanden zijn het meest geschikt voor beginners. Gemiddelde banden bieden een weerstand van ongeveer 3,6 kg. De zware banden bieden een weerstand van wel 5,4 tot 6,8 kg. De zwaarste banden zijn alleen geschikt voor de ervaren gebruikers, deze banden bieden een weerstand van wel 9 kg.

Vaak worden ze als set aangeboden zoals Panathletic doet. Veel mensen vinden het lastig in te schatten wat hun niveau is. Voor verschillende oefeningen zou je ook met verschillende weerstanden willen werken.

Wij raden dan deze sets ook aan. Bekijk hier het complete set van Panathletic (incl. handleiding)

4. Onderzoek de verschillende mogelijkheden van de banden

Bekijk goed wat de mogelijkheden van de banden zijn, zo kun je sommige banden bevestigen aan een deur, bij andere banden kun je de handvatten weer los maken en soms kun je ze zelfs aan je enkels bevestigen.

5. Bedenk van tevoren of je 1 of 2 banden wilt kopen of een heel pakket.

Koop een starterspakket als je van plan bent volledige trainingen te gaan doen met de weerstandsbanden. Meestal ontvang je een gratis instructievideo bij deze pakketten. 1 band kopen kost meestal maar tussen de 5 en 10 euro.

Aan de slag met weerstandbanden? Bekijk hier het aanbod van Bol.com.

Opt In Image
Download GRATIS mijn e-book!

Download vandaag nog mijn gratis e-book.
Ontdek 7 fouten die heel veel mensen maken zonder het te weten (vooral fout #4) .

Vul hier onder je email adres in zodat ik je het e-book kan sturen.